Papieren communicatie wordt onderschat

Papieren communicatie? Nog altijd krachtig!

  • door Sjors Bleeker

Communicatie. Zeer belangrijk voor het contact met de klant. Maar hoe communiceer je het meest efficiënt? Elektronisch of via papier? En waar ligt de voorkeur van de klant?

De afgelopen jaren is een verschuiving zichtbaar van communicatie via papier naar elektronisch. Ook zie je steeds vaker dat elektronische communicatie-uitingen worden toegevoegd op papier. Zoals QR-codes en het gebruik van layar. Papieren communicatie wordt hierdoor steeds meer onderschat. De mailing speelt nog altijd een belangrijke rol in de communicatie terwijl dit vaak, onterecht, te weinig aandacht krijgt.

 

Papieren communicatie. Uniek én onvervangbaar

Waarom papieren communicatie gebruiken? Dit medium voegt waarde toe. Voor consumenten, organisaties en het milieu. De voordelen? Papieren communicatie is persoonlijk. Consumenten ontvangen liever traditionele post dan een e-mail. Zowel als het gaat om persoonlijke boodschappen en vertrouwelijke informatie, als bij het ontvangen van aanbiedingen. Daarnaast is er een overload aan digitale informatie. E-mails vallen hierdoor minder op.

 

Papieren communicatie wordt onderschat

Jaarlijks wordt, in het kader van de Beste Folder Awards, onderzoek gedaan naar het bereik van papieren reclamefolders. Uit dit onderzoek blijkt dat 60% van de ondervraagden een ja/ja sticker overweegt om papieren reclamefolders in de toekomst te blijven ontvangen. Daarnaast geeft 63 procent van de ontvangers aan dat de folder een aankoop in een winkel stimuleert.

Wist u dat het milieuvriendelijker is om papier te gebruiken? Papier komt van duurzame bossen. Voor elke boom die gekapt wordt voor de papierindustrie worden er twee teruggeplaatst. Bij een digitale mailing wordt gemiddeld vier keer meer CO2 geproduceerd dan bij een papieren mailing. Hoe kan dit? Er zijn tenminste drie digitale mailings nodig om hetzelfde effect te bereiken als met een traditionele papieren direct marketingcampagne.

Tenslotte kan 100% van de huishoudens met de post bereikt worden. Zelfs in de meest afgelegen gebieden in de wereld. Daartegenover staat dat 30% van de huishoudens in de EU nog helemaal geen toegang heeft tot internet.

 

Het meest efficiënt? Combineren!

Combineer papieren met digitale communicatie. Dit leidt tot een efficiënter contact met de klant. De verschillende manieren van communiceren concurreren elkaar niet. Ze versterken elkaar juist. Vraag de specialisten van Revon, Quantes en Elan naar de mogelijkheden om ook jóuw communicatie te versterken!

Ook interessant

Zorg dat je opvalt!

Het coronavirus heeft Nederland in zijn greep. Scholen zijn gesloten. Het halve land werkt vanuit huis. En uit eten is onmogelijk nu horeca zijn deuren verplicht gesloten heeft. Veel restaurants…

Gevelreclame NWO

Het perfecte visitekaartje voor je bedrijfspand? Gevelreclame. Want de gevel van je pand is het gezicht van je bedrijf. En je maakt graag een goede eerste indruk. De reclame op…

Raambelettering Heinosift

Het geheim van Google

Meer nieuwe klanten, meer omzet, meer groei. Is dat niet de wens van iedere ondernemer? Bovenaan in Google is hierbij hét startpunt. In de huidige economie is Google namelijk niet…